Jul 17, 2007

والمنخنقة والموقوذة والمتردية ..والمطلقة والارملة والكبيرة

في هذا الموضوع بالتحديد يمكنك الاستماع الي ملف صوتي هنا
أعراف المجتمع التي نعيشها ليست كلها شر وليست كلها خير ، فهي بين هذا وذاك ، وبعض هذه الأعراف طيبة وحسنة وتأمر بالمعروف والود وصلة الرحم ، وبعضها الآخر يعقد الحياة ويقطع الرحم ويشق علي الناس ويخلق طرقا ملتوية تساعد علي الالتفاف حول ما أحل الله وتؤدي حتما إلي المحرمات التي نوافق عليها جميعا أنها من مدمرات المجتمع بلا أدني شك

كان لي صديق تزوج منذ حوالي عشر سنوات ، كان في السلك القانوني ، وكان شابا أعزبا متدينا لم يتزوج من قبل ، أعجبته فتاة أخري وأحبها ، لكنها – وحسب عرف المجتمع – كانت من المغضوب عليهن .
كان لها زوج قام بالغدر بها فطلبت الطلاق ، وكان لديها ابنة من الزواج ، وكانت في السادس والعشرين من عمرها .
مضي اليها صاحبي هذا راغبا في الزواج منها ، وكم رحب به اهل العروس وكم غضب عليه اهله
غضبوا عليه حتي كاد البعض أن يقاطعوه
ان الفتاة لم تكن فقط مطلقة ولديها ابنة ، بل كانت تكبره بحوالي ثمانية أشهر
حسب عرف المجتمع ، هذه الفتاة كانت تملك ثلاث " عيوب " قاتلات
صديقي هذا مضي الي منزل الأسرة وأًصر علي موقفه ، هذه فتاة متدينة ومحترمة وخلوقة وجميلة لا يعيبها شئ ، واما ابنتها فهي ابنتي ، وهي علي العين والرأس .
أعطاها صديقي مهر البكر وجهز لها شقة كما كان سيفعل لو تزوج التي لم يسبق لها الزواج من قبل
صديقي هذا ، لم يكن متدينا بالشعارات ولم يكن ممن يقصون قصص الصحابة التي نعرفها ثم يقول وقت التطبيق – العرف يحكم – خاصة وان هذا " العرف " الذي يحكم جائر بكل المقاييس البشرية الطبيعية ناهيك عن كونه لا يتوافق مع أصول الاسلام أساسا
صديقي اليوم قاضي وله 4 أولاد ، وأما أهله الذين غضبوا عليه في البداية عرفوا ان " أعرافهم " البالية يمكن محوها بسلوكيات الذين يعرفون الفرق ما بين " العرف الفاسد " و " العرف الصالح "

هذه قصة حقيقية ..وصديقي هذا اختلف معه في نصف الأراء تقريبا ، فهو ما يزال معتنقا لبعض أفكار الاخوان بينما أنا الذي كنت منهم قرابة الخمسة عشر سنة وتركتهم لم اعد احتفظ بالكثير من افكارهم ، ولكن لأنه قام بهذا العمل فهو كبير لدي منذ هذا الوقت ، لانه شخص عملي ، قام بعمل قامت بسببه الدنيا عليه ولم تقعد ، لكنه استطاع ان يضع النظرية محل التطبيق ، و لا يتمحك في العرف او الظروف او كلام الناس او ضغط المجتمع
أقول له دائما ، سواء اتفقنا او اختلفنا فيكفيك فخرا انك فعلت ما فعلت حين تزوجت
ان الذين يغيرون المجتمع لن يغيروه بكتب السيرة ، ولا خطب الجمعة ، ولا قصص الصحابة ، ولا حكاوي القهاوي ، ولا المظاهرات والمطالبة بتحرير السجناء ، ولا بشتيمة الحكومة وحسب
سيغيرونه بأن يكونوا هم النماذج التي يدعون الناس اليها
قد أفهم ان شخصا ما يفضل الزواج من بكر ولا يفضله من المطلقة و يسمون هذا
Personal Preference
لست عن هذا اتحدث
لكن ان يتحول المجتمع الي قوة ضاغطة دافعة تقوم بوصم المطلقات ووضع الحواجز وتعقيد الاجراءات للزواج منهن بل ويصل الامر الي الاستناد الي الدين ظلما وعدوانا لتبريره باحاديث وايات لا علاقة لها بالموضوع اصلا بل ويزداد الامر الي ان يصبح النهي عن الزواج من المطلقة شائعا ، بل ويصل الامر الي ان تعتبر المطلقة " مستعملة " كأنها خرقة قماش
لم اجد مثل هذه العقلية في أمريكا ، هناك يقدرون الانسان باخلاقه وعمله وحياته اكثر مما نقدر نحن
أفهم أننا لدينا عادات جائرة وأفهم أن البعض يرزح تحت وطئها بل وربما لشدة ضعفه يروج لها ، لكن أن يروج لهذه السفاهة ب "قال الله " و " قال الرسول " فهو ليس شأن الراضي بهذه السخافة ، بل هو شأن الناس جميعا

لا يمكن ان يأمر الله بالظلم و لا أدري كيف يؤمن الانسان بالله العدل ويقول يا أيها الناس عودوا الي الله العدل ، ثم يقف عند الاعراف الفاسدة مكتوف الايدي ؟ بل ويروج لها ؟ بل ويبحث عن مبرر لها ايضا؟

ما بالكم اذن بالأرملة والتي كبرت في السن ولم تتزوج والبنت الصغري التي لا يمكن ان تتزوج الا عند زواج الكبري اولا والشاب الذي لا يستطيع الزواج الا في شقة ملك وحتي الايجار الجديد لا يصلح ، والشاب الذي تزوج من قبل ولا يتمكن من الزواج ممن لم يسبق لها الزواج ..والقائمة طويلة من أعراف فاسدة وظالمة تقع علي النساء والرجال معا

أذكر لكم قصة من عائلتي
فتاة في سن الشباب مصابة بمرض السكر ، اذا جاءها شاب منَ عليها وقال لها بما اني قبلتك بالسكر فبالتالي تحملي ان أسأت معاملتك حتي يصل الامر الي حد الضرب في فترة الخطوبة

ذوات او ذوو الامراض كثيرون ..هم اصحاب " عاهات " في مجتمعنا البائس هذا الذي يدافع البعض عن " أعرافه " البائسة المقززة
الانسان في الغرب له قيمة ..اتدرون لماذا ؟ لأنه يعاملون الانسان بعمله وقيمته وسلوكه وانجازاته
ولا مانع من ان يكون للشخص صفات معينة في شريكة الحياة كأن يريدها طويلة أو رفيعة أو ممتلئة والعكس صحيح أيضا أن ترغب المرأة في الوسيم وحسن المظهر
لكن ان يتحول الامر الي قوة دافعة مجتمعية الخارج عنها مطرود من رحمة الناس؟
او ان تتحول الصفات المفضلة الي انماط لا يخرج عنها احد ؟
هذه لعنة
وهذه اللعنات لا يحلو لها الا ان تسقط في بلادنا التي نسمع فيها الايات تتلي ليلا ونهارا واذان الجوامع واجراس الكنائس ومظاهر التدين القشرية في كل مكان

قصتي انا شخصيا في زواجي السابق كانت ايضا في حد ذاتها شبيه بزواج صديقي الذي ذكرته سابقا
كانت مطلقة وكانت لديها ابناء وكانت اكبر في السن ، كل هذا لم يعني شيئا
كانت جميلة ، وكانت تقية ، وكانت أصيلة ، وكانت متعلمة ، وكانت خلوقة ، وكانت كريمة
لذا اخترتها وكانت الاسرة كلها ضدي كالعادة
صديقي نجح في زواجه
وزواجي لم ينجح
كأي زواج عادي اخر بين اثنين تزوجا لاول مرة اعزب وعزباء وهي تصغره في السن
كان يمكن ان يفشل أو ينجح

لو ترك المجتمع الناس في حالهم
لكانت حياة الناس افضل
والافضل
ان يقوم المتدينون الذين يملئون الكون صياحا ان عودوا الي الله
ان يكونوا اول من يضرب الاعراف الفاسدة بفأس الممارسة ولا يزعجونا بضجيج الوعظ
وأن يكونوا هم المثال لا ان يكونوا الداء العضال

كتبت في هذا الموضوع من قبل
ولكني اليوم اكتب فيه لأسباب مستني انا شخصيا
لكنها في النهاية تصب في نفس المجري

من أراد ان يغير ...فليقف مغيرا اولا في طريقته في الحياة
ليست شعارات ، تلك التي ستصنع شيئا
بدأت أشك أن أكثر المتدينين في احوالهم الخاصة وحياتهم الاجتماعية يمارسون ذلك الذي ينهون الناس عنه او يبررونه لانفسهم
فطالما هو بعيد عنهم فقل ما شئت فيه وعد وزد
ذكروني برجل كنت احسبه " متدينا " من مظهره وصلاته
جاءه صديق لي يطلب يد ابنته الصغري
فقال له لما الكبيرة تتزوج اولا
فقال له صديقي ولكن هذا جور
قال له الرجل : هو انت فاكر لما يكون عندك بنت حتعمل ايه يعني ؟

هكذا اذن وكما يقولون بالانجليزية
The bottom line
هو ...العرف

فليهنؤوا به
وليهنأ بهم

Labels:

27طھط¹ظ„ظŠظ‚ط§طھ:

Blogger ahmedmonib ط¹ظ„ظ‘ظ‚/طھ

تبا لكل تلك الأعراف البالية التي ظلمنا بها انفسنا وظلمنا بها المجتمع كلامك مسني انا الاخر شخصيا في تجربة سابقة يارب الناس تفوق بقى وتفرق بين الدين والعرف ولا يكون لسان حالهم كما قال تعالى متحدثا عن كفار قريش ( قالوا بل نتبع ما ألفينا عليه آباءنا أولو كان آباؤهم لا يعقلون شيئا ولا يهتدون)
واخيرا اقول حسبي الله ونعم الوكيل في كل عرف ظالم يؤوله الناس على انه كلام رسول الله او كلام الله والله ورسوله منه براء.....

9:45 PM  
Blogger Mohamed Shedou محمد شدو ط¹ظ„ظ‘ظ‚/طھ

أتفق معك تماما يا شريف
غير أني لا أرى كيف تفسر هذه العادات بالدين
يعني أعلم تماماً انها أعرافاً جاثمة أصبحت كالدين في اعتناق الناس لها وتمسكهم بها
غير لا أجد أو لا أذكر حتى أحاديثاً ضعيفة يمكن الاستناد إليها في كراهة تزويج الصغيرة قبل الكبيرة
أو في لزوم الزواج في شقة جاهزة من مجاميعه
أو في التقليل من شأن المطلقة
بل العكس فالحكايات الواردة من عصر النبي كثيرة عن الطلاق والزواج من مطلقات وكان أمراً عادياً
يعني أنا أعلم من تمكن هذه الخرافات جميعاً من العقول
ولكنهم لا يجدون حتى ما يستشهدون به من الدين
ولكنهم في إيمانهم بها ينزلونها منزل الدين
ومثل اي خرافة لا يحمل معتنقوها دليلاً عقلياً بل ولا يدعون ذلك، فهم يعرفون أن ما يؤمنون به غير منطقى
ولكنهم يفعلون كما يفعل من نقدهم القران أكثر من مرة
يعني إنما وجدنا آباءنا ومجتمعنا هكذا يفعلون
وهذه حجتهم الوحيدة وبرهانم الأكبر

10:04 PM  
Blogger karakib ط¹ظ„ظ‘ظ‚/طھ

بيتهيألي المشكلة اكبر من كدة
المشكلة انه الناس بتكسل تكسر دوايرها و تتفرج باحساس محايد
يعني بتستسهل انها تاخد الاحكام المسبقة
مثلا مثلا
ايه رأيك في كلمة مراهق
اول ما يتبادر الس ذهن الواحد موروث غريب انه شخص لازك يطول شعره او يقصره
لازم يكون بيمارس العادة السرية بافراط و بينظر لجميع الاناث علي انهم اجساد
مع انه مش لازم ابدا

طيب ايه رأيك في كلمة شاب عازب
لما عشت لوحدي في شقة مفروشه خمس سنين كان في اتهام باشوفه في عيون الناس
انه ده بيعمل اكيد حاجة غلط
مع الوقت قدرت اغير الفكرة شوية
انه مش لازم كل شاب عايش وحده مأجر شقة مفروشة يبقي وحش
الاحكام المسبقه نتيجه لأنه الناس بتكسل تمد جسور المعرفة فبتستسهل الحكم العام
اللي عادة مش بيكون صح
لكنه موروث ثقافي اجتماعي تحول لشيء اسمه العرف
اتكون من احاديث الكبار او الافلام او الكتب او المسلسلات الرديئه اللي بتسجن كل شخص في اخلاق معينه تبعا لحالته سواء كان مراهق او اعزب او مطلق و ممكن تزود تاء التأنيث لكل الكلمات دي
و زود معاها شوية زيادة لأنه تاء التأنيث مستضعفه شويتين تلاته عشرة

11:03 PM  
Blogger abosohila ط¹ظ„ظ‘ظ‚/طھ

شريف عبدالعزيز الذى كنت ابحث عنه فى كل مكان
كيف حالك أرجو أن ترسل لى تليفونك أو e-mail لكى نتواصل
خلف متولى هل تتذكرنى

11:12 PM  
Blogger ibn_abdel_aziz ط¹ظ„ظ‘ظ‚/طھ

انت عارف يا احمد
لما الاية دي نزلت نزلت عشان تقول ايه وتجاوب علي اي سؤال ؟

كان الناس ايام النبي يتساءلون وكيف نترك تراثا مارسناه دهورا ونتبع كلاما جديدا

وتعللوا بابائهم واجدادهم
ولكن الله قال :

أولو كان آباؤهم لا يعقلون شيئا ولا يهتدون

يعني تتبعون من وعلي اي أساس ؟

نحن الان احوج ما نكون لهذه الاية
نحن المسلمين نحتاج لفهم هذه الاية من جديد

لان الفرق بين اهل مكة والناس اليوم
ان اهل مكة لم يدعو العلم بالدين

والناس اليوم يظنون انهم يملكون تلابيب العلم

والمشكلة ان ما يسمونه علما قد لا يعدو كونه اماني واهواء
او سفاهات وتراث بشر
او انتاج انساني يقبل الصواب والخطأ

فالمسألة اكثر تعقيدا اليوم من قبل
والاشد
ان متديني اليوم عليهم ان يتواضعوا قليلا
ويقبلوا فكرة اراها مهمة في اي اصلاح
الا وهي
كم مما تعلم وتؤمن به وتحرص عليه هو دين اصلا؟

12:40 AM  
Blogger سكينة ط¹ظ„ظ‘ظ‚/طھ

المؤلم حقا أنهم يستخدمون في ذبحنا الدين متناسين أنه شرع رحمة بالعالمين
يقول أهل الفقه بأن العرف مصدر من مصادر التشريع وإن حاولت أن تغير العرف الوضعي هددوك بصكوك الغفران
القائمين أكثر جهلا من التابعين
وليتنا نكتفي بلوم المجتمع فهو أنا وأنت وبعض منهم وعدا ذلك لا شيء يهم
في يوم الحساب سنقف لنطالب بالعدل لما وقع علينا من ظلم عسى ألا نكون بعض المذنبين

12:53 AM  
Blogger ibn_abdel_aziz ط¹ظ„ظ‘ظ‚/طھ

ما هي المصيبة يا شدو
اني كنت فاكر زيك
بس اكتشفت ان هناك دائما ما يسمي
بالحشيش الديني
والحشيش الديني او الافيونة
هو ان تقنع نفسك بشئ او تحب شئ
ثم اذا لم تجد له مبررا وكنت ممن يصيحون عودوا الي الله والرسول
ولم تجد من النصوص ما يبرر هذا الذي تحب خاصة لو كان جائرا
فستجد شيئا ما

ما رأيك في قول الله تعالي مثلا

{ خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ } .

تعالي بقي نشوف افتكاسات التفسير اللي ممكن يستخدمها البعض لتبرير بعض الاعراف الجائرة والتقاليد
ومستخدما هذه الاية مثلا

وأمر بالعرف

بسطحية كدة ممكن الواحد يظن ان اتباع العرف السائد هو امر مستساغ
طبعا ان حد يظن ان الاية تبرر اتباع العرف الجائر يبقي ده افتئات علي رب القران اصلا
لانه ازاي الله العدل يأمر بالظلم ؟

اهو انا بقة سمعت وقريت وشفت اكثر من مرة هذه الاية تستخدم في تبرير الاعراف الفاسدة
واللي بتدمر المجتمع اصلا وبتصم فئات كثيرة فيه

تعالي نشوف بعض التفاسير للعرف في هذه الاية

{ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ } أي: بكل قول حسن وفعل جميل، وخلق كامل للقريب والبعيد، فاجعل ما يأتي إلى الناس منك، إما تعليم علم، أو حث على خير، من صلة رحم، أو بِرِّ والدين، أو إصلاح بين الناس، أو نصيحة نافعة، أو رأي مصيب، أو معاونة على بر وتقوى، أو زجر عن قبيح، أو إرشاد إلى تحصيل مصلحة دينية أو دنيوية،

واخد بالك الفرق ما بين تفسير للعرف وبين افتكاسة التفسير للعرف؟

العرف هو المعروف وهو الخير وهو العمل الطيب وهو القول الحسن

مش تكريس اعراف جائرة؟

سبحان الله
هو ربنا يجيب انبيا وينزل كتب وناس تموت وتعيش ودم يسيل
عشان في الاخر نكرس اعراف وتقاليد جائرة؟

ده اصل في الدين
لا يتم الدين بدونه
الا وهو العدل
فكيف يأمر الله بالجور ؟


بص يا شدو

انت عندك ابن مثلا
عنده مثلا 33 سنة
وفيه بنت مطلقة وعندها 28 سنة مثلا

عندك حديث بيقول ايه
تنكح المرأة لاربع ..صح؟
انت عارف الباقي
لحد قول النبي
اظفر بذات الدين
اي ذات الخلق والعفة والأصل والتقوي والصلاح

لو انت قلت العرف بيقول المطلقة دي مستعملة ومش طالباها اصلا

يبقي انت حكمت عليها من الباب كدة انها لا تصلح
وانتهي الامر
وخلصت

ده بيحصل كل يوم

لو انت شاب واتجوزت مرة
وطلقت
ثم اردت الزواج مرة اخري من فتاة ما
اي فتاة رايت فيها اخلاق عالية وصلاح وجمال

ثم قالوا لك انت اصلا غير مرغوب فيك
مع السلامة

ثم تعود فتقرا الحديث
اذا جاءكم من ترضون دينه وامانته فزوجوه
الي اخر الحديث

وده يحصل من ناس متدينين قوي
مش يجيلك ارتيكاريا في البطيخ؟

ده هو اللي بيحصل
في المجتمع

الغريب اني وجدت التدين في الطبقات قليلة الحديث عن الدين عن الطبقات كثيرة الحديث في الدين

ووجدته فيمن لا يدعي دفاعا عن الاسلام ولا يرفع رايات وشعارت
ولم اجد اصالة التدين في كثير من حملة الشعارات ومناضلي الخطب والكتب والتيارات

وهذا النفاق سواء بقصد او بغير قصد
محتاج لفضح
حتي يعلم الناس انه ليست بالشعارات والاستعلاء علي الناس بدعوي التدين يكون التدين بحق

ما فيش حاجة اسمها فيه ناس هما انضف ناس في مصر واوسخ ناس في مصر
وكل واحد يوزع الالقاب علي اصحابه

فيه حاجة اسمها الناس
وخلاص
من انضف الناس في مصر شفتهم لو صح التعبير
كانوا بواب عمارة
ومهندس صوت
وصديق شخصي لي
وراجل تعرفت عليه من كام شهر وليس مسلما اصلا

وكل دول لا بتوع دين ولا قالوا بنتدين وتعالوا نحمي الدين من اعداءه

ببساطة يا شدو
الافيونة هي المشكلة

12:59 AM  
Blogger ibn_abdel_aziz ط¹ظ„ظ‘ظ‚/طھ

يا حبيبي يبني
:)
دنت تلاقيك اتبهدلت يا هاني

صح ..انا مقتنع ان الناس تركن الي دوائر رسمت لهم ولا يكسرونها
والادهي ان يضعوا عليها صفة القدسية

كنت بكلم واحد صاحبي النهاردة ومن شدة سخونة الحوار قلتله

انا بتحرق من حاجة واحدة بس
اما المتدين يتنيل يملا الكون صريخ واسلاماه
بيجي ليه يخيب في المبادئ الاصلية للدين اللي هو عاوز ينقذه من براثن " الاعداء " والمؤامرات والليله اللي هو عايش فيها دي ؟

ببساطة يعني ...اللي عاوز يخيب
يخيب
ميخيب كدة شخصاني يعني ومن غير وجع راس
ليه لازم يظبط حتة دين معاها؟

انا بقي بقول
هي دي الافيونةاللي تريح الضمير يا باشا
:)

1:04 AM  
Blogger ibn_abdel_aziz ط¹ظ„ظ‘ظ‚/طھ

خلف
هو انت " مزبلح " يبني
:)

؟؟؟؟
مش ممكن

خد ايميلي

sherifdevry@yahoo.com

وارزعني واحد ايميل في السريع
مستنيك

1:05 AM  
Blogger ibn_abdel_aziz ط¹ظ„ظ‘ظ‚/طھ

سكينة

الاستعلاء هو السبب

من قبل قلت
لما كان التدين مثل الهواء نتنفسه كان التدين حقيقيا
ولما اصبح معبئا في زجاجات نتناوله كل يوم
اصبح زائفا

والاستعلاء هو ان تظن انك تملك حقا مطلقا بصفة التدين
وتبرر الهوي بالنص
والرغبة في التسلط بالاية
ونزعاتك الانسانية بالاحاديث

مرة قالتلي جدتي الله يرحمها

التدين بسيط
اللي جواك يكون زي اللي براك

الله يرحمها

1:09 AM  
Blogger أبوشنب ط¹ظ„ظ‘ظ‚/طھ

مش عارف ليه افتكرت الراجل القصير وهو بيقول لسمير غانم

اديني

اديني

اديني

مساء الخير

9:53 AM  
Blogger ibn_abdel_aziz ط¹ظ„ظ‘ظ‚/طھ

وانا برضة مش عارف ليه

11:36 AM  
Blogger ibn_abdel_aziz ط¹ظ„ظ‘ظ‚/طھ

حبيت اوضح نقطة انا ذكرتها فوق
واريد ان اركز عليها مرة اخري

الفرق ما بين

Personal Prefernce
و
Culture Norms

الاولي مبنية علي الشخص نفسه وهو اختيار فردي مبني علي التفضيل الشخصي وليس علي الوصم او التقليل من الشأن

فمثلا ان يرغب الرجل في الزواج من الفتاة البيضاء او السمراء او ان ترغب المرأة في الزواج من الرجل الطويل لا القصير
فهذا تفضيل شخصي
لا وصم فيه
وهو بكل المقاييس حق كل انسان

قد يرغب شخص لم يتزوج من قبل ان يتزوج من مطلقة
او يرغب شخص مطلق من الزواج من عزباء
بشكل تفضيل شخصي
او البحث عن مجموعة عمرية معينة
او فئة إثنية معينة

بناء علي تفضيل شخصي
فهذا حق كل انسان

ولكن فور ان يتحول هذا الامر الي
Cultural Norm
او عرف مجتمعي متعارف عليه
ويشكل هو في ذاته قوة ضغط علي الناس
فيصنع ظاهرة ال
Intimidation
او التعويق
فيجعل الناس تنفر من فئات معينة في المجتمع بدعاوي دينية ملفقة او عاداتية موروثة
لدرجة انها تترسخ في العقل الجمعي للامة وفي الضمير اللاحسي
بحيث يتم رفض هؤلاء مباشرة ودون البحث في الشخصية او الاخلاق او التدين او الاعمال
فهذا ظلم مبين
وهذا ما اتحدث عنه

وهنا كل انسان يقف مع نفسه
عندما تبحث عن فتاة للزواج ثم ظهرت امامك مطلقة فيها كل ما تريد
ثم عرفت انها مطلقة
ثم احجمت
تري هل هذا بسبب تفضيل شخصي
ام لانك جزء من مجتمع بائس فرض اعرافه البائسة علي الناس حتي غسل امخاخهم ولوث فطرتهم واصبحوا ينهلون منه ويستقون من قمامته هذه المبادئ

تعرفون ان الغناء مزاج
يمكن ان يصبح الغناء راقيا ويرقي بمزاج المستمع
ويمكن ان يجعله هابطا ويهبط بمزاج المستمع
قد نصل في اوقات ان يكون الغناء الهادف نفسه غير مقبول لانه ليس علي المزاج

هكذا المجتمع
يهبط بمزاجات الناس
او يرتفع بها ويرقي
بعاداته وتقاليده

من الغريب ان الناس وخاصة المتدينين
وهم يتلون كتاب الله ويعرفون سيرة رسوله عن ظهر قلب الان
عندما يأتي غير المسلمين ليهاجموا سيرة النبي وخاصة زواجه المتعدد
تجد الف الف صوت قادر علي ان يفخر بكل حالة زواج من زواجه
فلما تزوج من التي اكبر منه ب 15 سنة لهم فيها دفاع
ولما تزوج بالتي تصغره ب30 او 40 سنة لهم فيها دفاع
ولما تزوج باليهودية والمسيحية
وغيرهما
من الكبيرة في السن او الارملة او غيرهما
كان ايضا لهم في كل حالة دفاع

هؤلاء المدافعون يفشلون عادة في ان يكونوا نماذج مجتمعية ناجحة
فهم ماكينة اعلامية فقط
او شركة دعاية واعلان
وهكذا تنتهي سيرة النبي علي اعتاب النفاق الاجتماعي المستشري في اكثر المجتمعات ادعاءا للتدين

ويتم سحقها بالعادات المجتمعية
التي لوثت المزاج هي الاخري

في الولايات المتحدة الامريكية حيث عشت 6 سنين
الناس ينظرون لمن كانت له علاقة سابقة انه انسان طبيعي
فشل مرة ويمكن ان ينجح مرة اخري
بل ينظرون الي من كانت له تجربة انه اكثر خبرة ويستطيع ان يجعل علاقته التالية اكثر نجاحا بكل تاكيد
لانه اصبح ذي خبرة

عندما يري انسان انسانة او العكس
ويعجب بها او تعجب به
فهناك بعض الاشياء تحدث اولا
الشكل
كلا منهما يستشعر ان الشكل مقبول وهذا يحدث تلقائيا
هل هو حسن الشكل
هل هي مقبولة الجمال؟
ثم يتم التحرك الي الخطوة التالية
ما هي اخلاق الشخص وصفاته

كونه او كونها كان او كانت متزوجة لا يمثل لهما الكثير فهو لا يعني لهم اكثر من معلومة تفيد في فهم الشخص اكثر
وليست عقبة تمنع الشخص من ان يكون مقبولا من الاساس

هذا مجتمع يمارس سلوكيات اصولية قرآنية اكثر من مجتمعاتنا المنافقة بلا شك

النفاق له نوعان
نوع واضح

مثل مسح الجوخ
وتجميل القبيح
والرضا بالباطل
والوصولية
الخ

ونوع غير واضح
embedded
وهو الاكثر انتشارا
وهو اشدها خطرا
حيث يصبح النفاق جزء من اللاوعي
ومنه يتم استقاء القرارات المصيرية
ويصبح للانسان عقلان
او ضميران
ضمير للتنظير
وضمير للتطبيق
وفور ان يصل الامر الي هذا الحد
فلا معني للحياة اصلا
ولا معني للتدين ناهيك عن اي مبدأ اخر

اذا اردت ان تعرض نفسك علي ظاهرة النفاق الاجتماعي وتري كم فيك منها وكم تاثرت بها
ستجد العجب

مثال

والد صديق لي اعرفه وهو شيخ وداعية
عندما تقدم لابنته شاب
رفضه لمجرد انه تزوج من قبل
هذا الشيخ نفسه قد ملأ الافاق كلاما عن تيسير الزواج
وهو من سرد حديث
اذا جاءكم من ترضون دينه وامانته فزوجوه
وجلس يركز علي قوله صلي الله عليه وسلم
الا تفعلوا
تكن فتنة في الارض وفساد كبير
حتي ازعجنا في دروسه الكثيرة

بكل بساطة استطاع هذا الرجل العلامة القاء كل هذه الاحاديث في صفيحة القمامة

وهو من وجهة نظري عليه ان يترك هذا المكان لانه ليس الا ترسا في ماكينة النفاق الاجتماعي

اعرف ان هذا الكلام يضايق الكثيرين
فهو يأتي علي الجرح

ولكن
قبل ان نتوجه لحكومة مصر الجليلة بالشكوي منها ومن تعسفها
ونتهمها بانها السبب في تعسير الزواج
وننسي ان عاداتنا وتقاليدنا لم تخترعها الحكومة وليست هي سبب فيها
واننا نحن من كرسناها ومارسناها ويسرناها وجعلنا الامر المقبول والمعتاد
حتي لوثت المزاج والذوق
فتجد الشاب يرفض المطلقة والارملة فقط لذلك
والعكس صحيح ايضا

عندئذ يتلوث التفضيل الشخصي بالعرف الاجتماعي المقبول او ما يسمي بالعرف المقبول

فيصبح التفضيل الشخصي مصدره الاستقائي من العرف المجتمعي
اي
يصبح
Personal prefernce = Cultural Norm
واذا علمنا ان
ال
cultural norm
ملوث
فكيف تتخيل شكل ال
التفضيل الشخصي ؟؟

12:06 PM  
Blogger ibn_abdel_aziz ط¹ظ„ظ‘ظ‚/طھ

عندما تزوجت زوجتي الاولي التي تزوجت من قبل وطلقت
قالوا لي
مش لاقي غير العاهة دي ؟
طب متتجوز بكر او عزباء مادام انت اعزب واول مرة تتجوز

طبعا لم استمع لاشباه البشر هؤلاء
الذين لخصوا زوجتي السابقة في لقب " مطلقة" ونسوا انها شحم ولحم واخلاق وقلب وجمال واناقة ورقة واصالة وتدين

واذا رغبت الزواج مرة اخري
وكانت الفتاة عزباء لم تتزوج من قبل
يخرج علي بعض اشباه البشر مرة اخري
ليقولون
طب متدور علي مطلقة برضك

هم لم يتركوني في حالي في الاولي
ولن يتركوني في حالي في الثانية
نسوا انه في الحالتين لم يهمني مسالة الطلاق اساسا

عندما اعجبتني المراة التي تزوجتها اول مرة اعجبتني لانها هي هي

ولو اعجبتني فتاة اخري ستعجبني لانها هي هي

من لا يفهم هذه المعادلة
فليفهمها
ومن اراد ان يحارب النفاق الاجتماعي
فلا يكن ترسا في تكريس بغيه وظلمه

وينظر في نفسه هل تفضيلاته الشخصية مستقاة من عرف مجتمعي فاسد
ام انها فقط تفضيل شخصي طبيعي

يا تري لو وقعت في حب ارملة
وكنت اعزبا
وكانت هي التي تبحث عنها
ستتركها لانها ارملة ؟

ويا تري لو جاءكي
شاب ترين فيه الامانة والخلق
واعجبكي منه ما اعجبكي ثم عرفتي انه سبق له الزواج او كانت له زوجة وماتت
ستعتبرين كل شئ اخر لا معني له ثم تحجمين؟

السؤال واضح
والاجابة واضحة
وليختر كل منا اجابته

وفي النهاية

انا سئمت من ضجيج الوعاظ
وشعارات حماة الدين

المسألة أبسط من هذا بكثير

12:17 PM  
Blogger الصارم الحاسم ط¹ظ„ظ‘ظ‚/طھ

كلامك صادف هوى في نفسي


حاليا من الخيارات امامي حالة مثل هذه- موضوع سن - وان لم يكن فارقا كبيرا ابدا


فشقة عليها هي متردد فقط
(:

1:35 PM  
Blogger الصارم الحاسم ط¹ظ„ظ‘ظ‚/طھ

ايه ده...انا ايه اللي نزلني من التاكس
(:

1:36 PM  
Blogger ibn_abdel_aziz ط¹ظ„ظ‘ظ‚/طھ

دنت نزلت وحتمشي كمان

:)
يا سيدي توكل علي الله
هو مين المتردد انت واللا هي ؟

انت زين العارفين
ذات الدين
ترضون دينه

والباقي اشياء مهمة ايضا

صلي استخارة وتوكل علي الله
وحبقي احاسب عالتاكسي

1:39 PM  
Blogger بنت مصرية ط¹ظ„ظ‘ظ‚/طھ

امبارح بالظبط واحدة صاحبتي قالت لى ان اتقدملها عريس اصغر منها بسنتين
وهى وافقت والعيلتين مرحبين جدا

ومن كام يوم بردو عريس اتقدم لاختي وهو عنده مشكلة فى طريقة المشي، بيزك بيها شوية او حاجة يعنى
وبعد ما مشي قلت اسن سناني وادي محاضرة لبابا وماما ان دا مش عيب ومش مشكلة وانه ماينفعش موضوع رجله ده يكون سبب الرفض باي حال
بس فوجئ انهم ده رأيهم بردو وما قلتش محاضرة ولا حاجة
وكمان رأي اختى
ففرحت جدا بعيلتي بصراحة
وامبارح كمان فرحت بصحبتي
ومن اسبوع بأه، ليا واحد قيربنا يعتبر خالي ،او خال ماما بس هو اصغر من ماما
عنده خمسين سنة ومكنش اتجوز قبل كده
واتجوز شابة صغيرة ما كملتش التلاتين
والاتنين فرحانين ببعض
وليا طنط تعتبر خالتي معاها ليسانس واتجوزت حد معهد سنتين، انت عارف الفرق دي بتكلكع فى دماغ الناس

فأنا اعتقد ان زي ما في ناس عندها اعراف غبية وجاهلة
في ناس بتعمل حقيقي بالدين ومش بتقف عند نقط زي دي
وبتكون قدوتهم سيدنا محمد اللى تزوج خديجة وهى اكبر منه بخمستاشر سنة
وزواجه من عائشة وهى اصغر منه بكتير
وزواجه من ارامل ومطقات

انا مش عارفة باه
الناس اللى حواليا هما بس اللى كده وانا محظوظة بيهم :) وللا كل واحد لو بص حواليه شوية هيلاقي قصص ناجحة من دى كتير
ناجحة من حيث كسر الاعراف الغبية والعمل بقصد او من غير قصد بالدين

2:25 PM  
Blogger Mohamed A. Ghaffar ط¹ظ„ظ‘ظ‚/طھ

أحسنت
واتفق معك من اول حرف لأخر نقطه

2:25 PM  
Blogger ibn_abdel_aziz ط¹ظ„ظ‘ظ‚/طھ

بجد يا زينب؟
طب والله العظيم انا فرحان

مية مية
اكيد فيه نماذج جيدة
وناس مش متأثرة بالمجتمع وعاداته السيئة

انا مبسوط ان اهلك من الناس دول
وان قرايبك كمان كدة

اكيد محتاجين نبروز القصص دي
عشان اللي بيسكروا قيد الغباء المجتمعي ده
بيساهموا في انقاذه
وعدم تكريس نمطية جائرة

شئ جميل
انا سعيد باللي قلتيه
:))

2:30 PM  
Blogger ibn_abdel_aziz ط¹ظ„ظ‘ظ‚/طھ

نقدر نقول اول مرة نتفق انا وانت يا عبدالغفار
بالشكل ده

صح ؟
:)

2:31 PM  
Blogger قلم جاف ط¹ظ„ظ‘ظ‚/طھ

إن من ضمن ما نتفشخر به أمام الخلائق هو "الترابط" الذي هو "لبانة" يلوكها الكلمنجية بألسنتهم سواء أكانوا كلمنجية دين أو سياسة أو من بتوع المركز القومي للكفتة الشهير بالمركز القومي للبحوث..

دة طبعاً من غير ما يعرفوا معناها ولا بيعرفوا إزاي سي الترابط دة بيتطبق ع الأرض!

معنى الترابط - في الممارسة - هو الحشرية في شئون الغير الشخصية وتحويل الحياة الخاصة أحياناً إلى أتوبيس وفرض الوصاية بالحق والباطل على حياة الناس..

أبسط رد كان ممكن يتقال من جانب أي شخص عاقل فاهم في موقف زي دة : هو حر..

طالما هو شايف إن المطلقة أو الأرملة أو الكبيرة مناسباه ويقدر يكمل معاها مبروك عليه.. ودع الخلق للخالق واحترم اختيارات المخاليق..

الرسول الكريم له حديث ما معناه : من حسن إسلام المرء تركه ما لا يعنيه.. والحديث دة مبيتسمعش كتير في المنابر ولا في الشرايط ولا في الندوات ولا في أي حتة .. وسلملي على الترابط الترابط الترابط..والله أعلم!

6:12 PM  
Blogger ibn_abdel_aziz ط¹ظ„ظ‘ظ‚/طھ

دايما يا شريف تيجي تضيف حاجة مهمةقوي
:)
يبني انت مش بسيط خالص
ربنا يكرمك
نفسي اقوللك اني احبك في الله ومع اني مشفتكش ولا مرة ف حياتي
:)
ويارب بقي تتصرف ونظبط لقاء قريب

بعد اذنك بقة انا عاوز انط في النقطة بتاعتك شوية واتكلم في حتة كدة بتحصل قبل مرحلة من حسن اسلام المرء تركه مالا يعنيه

في الحقيقة
ان عشان ابقي في حالة
Mind my own buisness , and stop judging others

واللي هو يمكن ترجمة عملية لقوله تركه ما لايعنيه
تاتي قبلها حالة اخري - من وجهة نظري - الا وهي تنقية التلوث اللي حاصل في العقل الجمعي

بمعني ايه؟
ان لما يكون الكباية فيها حبر
ومحتاج مية
متنزلش غير حبر

المجتمعات الجمعية زي بتاعتنا كدة
اللي من صفاتها
تدخل الكل في شئون الفرد
ووصم الاخرين وتنميطهم
والحشرية والحكم المسبق بحجة الحماية والترابط زي منت قلت

هو مجتمع يفسد مزاج الافراد وحكمهم علي الاشياء

لان مثلا
كيف يمكن لشخص ما في مجتمع زي ده
يترك ما لايعنية
وهو مدفوع دفعا للتدخل في شئون الاخرين ومش بس كدة
وكمان ممكن يوقف ارزاق ويمنع بيوت من التكوين ويهد بيوت
بناء علي الاحكام المسبقة
فهو مجتمع "سمعة" وليس مجتمع " مضمون " في كثير من النواحي


انت وانا وهي وهو بنتربي ان الانسانة المطلقة كيت وكيت
وان اللي يتجوز مطلقة فاتته البكر
وان المطلقة خدت فرصة وتسيب بقي فرصة لغيرها
وانها هي اصلا السبب في الطلاق
الخ

يبقي الشخص الواحد منا اللي يقدم علي الزواج من مطلقة

بيحس من جواه انه غلط اصلا
وانه مش صح
وانه عيب
وان فيه حاجة تانية ناقصاه
بمعني
انه بيكون تفضيله الشخصي من مصدر العقل الجمعي للامة كلها اللي هو مضروب بالنار

يعني مزاج الناس واذواقها في الزواج مش مظبوط بمقاييس فردية بحته
بل باحكام جمعية عامة هي اللي بتفرض الذوق العام

الشاب نفسه يحجم عن الزواج من المطلقة لانه اكيد فيه حاجة احسن في البكر
ويفوته نص عمرة ان مكانشي عمره كله
لو اتجوز مطلقة او ارملة وترك البكر التي لم يسبق لها الزواج

ونفس الشئ مع المطلق وان كان ظلم المطلقات عشر اضعاف الرجال طبعا

الا انه يقع ايضا

الشاهد ان عشان الشخص فينا يدخل الي مرحلة تركه ما لايعنيه
يجب ان يدخل في مرحلة تنقية ذوق اصلا وان يعرف ان ذوقه يجب ان يكون مبنيا في جزء كبير منه علي اختيار شخصي بالفعل وميول
وليس تأثيرا مجتمعيا نمط الذوق اصلا وجعله قوالب

فلازم البيضة وسيبك من السمرة
ولازم الصغيرة وسيبك من الاكبر سنا
ولازم البكر وسيبك من اللي سبق لها الزواج

ونفس الشئ مع الرجل بنسب اقل
وهكذا

واللا ايه رايك؟

10:33 PM  
Blogger bluestone ط¹ظ„ظ‘ظ‚/طھ

مش لاحق على التدويناتيا شريف .. بقالي كام يوم بدخل الانترنت للشديد القوي ..ما علنيا
الموضوع مهم بجد
رغم ان مبدأ الطلاق غير موجود في المسيحية وبالتالي زوج المطلقة اصلا خارج حدود النقاش لكن فعلا انت عندك حق .. مجتمعنامريض في النظر للاخرين ..
يعني الارملة والمطلقة من حقهم الزواج .. ولا احترم مطلقا مبدأ المستعملة دي ... هي عربية ولا بدلة ..
ده حتى العربيات المستعملة مفيهاش مشكلة ..!!!!
في حاجة غريبة جدا في مجتمعنا وافترك اننا احد أسباب البلاء اللي احنا فيه .. وهو انه بمرور الوقت العرف بيتحول لمعتقد ثم في غفلة في الزمن يدخل ضمن الدين ..
يعني ممكن بكره واحد يقوللك شرب الشاي مش كويس
وبعد عشر سنين تلاقي واحد بيقوللك ربنا بيقول الشاي وحش وحرام
...
والناس من الجهل بما يكفي انهم يصدقوا
طيب وإعمال العقل فين؟؟؟؟

امرأة توفي زوجها وهي شابة او تزوجت من انسان غير أمين ولا محترم وطلقت وهي لم تصل ل30 سنة .. تعمل ايه؟؟
تروح تموت ؟؟؟؟
مش قادرة افهم ليه دايما بنتحامل على الضحية ؟؟؟ سواء راجل أو ست
والمشكلة ان الاعراف دي بتخلق حالة من الخوف المرضيى بتصيبنا احنا كمان بدرجة ما ..

9:52 AM  
Blogger ibn_abdel_aziz ط¹ظ„ظ‘ظ‚/طھ

بلو

هو انا عارف ان الطلاق مسموح في المسيحية الارثوذكسية في حالات محددة
يبقي اكيد فيه حالات طلاق بس اقل من المسلمين بالتاكيد
في الحالة دي
المطلقة او المطلق
او حتي الارامل
بيتعاملوا زي في مجتمع المسييحيين المصريين
بنفس الطريقة اللي بنشوفها وسط المسلمين
واللا فيه اختلاف؟

بيني وبينك
هي المطلقة تروح تموت ؟
تخيلي الكلمة دي وجعت قلبي قوي

كاننا فعلا بنحكم علي الناس دي بالاعدام

من القصص اللي اعرفها
بنت كان عندها 23 سنة واتقدملها مجموعة شباب
وانا كنت مرشح كام صاحب لي
وده من حوالي 4 سنين كدة

الاسرة رفضت كثير
اللي مستواه المادي اقل
واللي شهادته بكالوريوس تجارة عشان هي هندسة
وكان فيه واحد مطلق واترفض عشان هي بكر ولم تتزوج من قبل
وقبلت شخص المفروض انه كان ممتاز
عنده 28 سنة
ودكتور
ومعاه فلوس معقولة
المهم طلع زبالة وكان بيضربها وعنيف
اتطلقت بعد ست شهور
قعدت ف بيت اهلها 4 سنين محدش بيقربلها زي الوباء
اللي عملوه الاهل
بيرحع فيهم تاني
اصل الناس فاكرة ان اللي بيحصل ده بيطلع علي الفضاء الخارجي
ومش بيفضل في كوكب الارض يدور ويدور
ويرجع يفرقع في حد تاني

11:40 AM  
Blogger bluestone ط¹ظ„ظ‘ظ‚/طھ

افتكر يا شريف ان مجتعنا فيه مشكلة بجد .. انه مجتمع بيوصم الناس بأخطائهم
كمان انا شايفة انه مجمتع استعلائي بجد
يعني قاعدين نزن ونلت ونعجن في التسامح والغفران ومحبة الاخرين
لكن في الحقيقة احنا مجتمع
JUDGMENTAL
جدا
ولا يمنح لأحد فرصة تانية ..خلاص غلطت مرة في الاختيار انتهى تفضل تشيل الطين طول عمرك .. رغم ان يعني ربنا منح الانسان فرصة التوبة ..
والقانون بيلغي السابقة الاولى
لكن احنا يظهر لينا رأي تاني

2:47 PM  
Blogger حـدوتـة ط¹ظ„ظ‘ظ‚/طھ

أحييك يا شريف بجد على التدوينة دي وعلى باقي التدوينات التابعة للموضوع ده

إنت في الكلمتين دول لخصت كل حاجة:
ان الذين يغيرون المجتمع لن يغيروه بكتب السيرة ، ولا خطب الجمعة ، ولا قصص الصحابة ، ولا حكاوي القهاوي ، ولا المظاهرات والمطالبة بتحرير السجناء ، ولا بشتيمة الحكومة وحسب
سيغيرونه بأن يكونوا هم النماذج التي يدعون الناس اليها

وعلى رأي غاندي: كن أنت التغيير الذي تنشُده

10:42 AM  

Post a Comment

<< Home